Connect with:




Jurulatih Sepanyol, Julen Lopetegui, berkata penjaga gol perlu membiasakan diri dengan bola Piala Dunia sebelum kejohanan bermula pada bulan Jun dan bukannya mengadu tentangnya berikutan kritikan dari Marc-Andre, Ter Stegen dan Pepe Reina dari Sepanyol.

“Saya tahu apa yang dikatakan oleh mereka itu, tetapi ia adalah bola yang akan digunakan pada kejohanan berprestij dunia,” kata Lopetegui, bekas penyerang Barcelona dan Real Madrid, memberitahu sidang media pada Isnin.

Pasukan kebangsaan menggunakan Adidas Telstar 18 untuk kali pertama semasa pusingan antarabangsa dan kekurangan cengkaman dan pergerakan bola yang berlebihan menerusi udara telah dikritik.

Penjaga gol Napoli, Reina, yang mungkin berada di skuad Sepanyol untuk perlawanan akhir Rusia, memberitahu Diario AS: “Masih ada masa untuk mengubahnya” sebelum acara bermula.

“Saya akan memberikan anda duit jika sekurang-kurangnya 35 gol akan dicetak dari jarak jauh, apatah lagi ia diliputi dengan platik yang menjadikannya sukar untuk dipegang dan ditangkap,” tambah Reina.

Media tempatan melaporkan bahawa pandangan itu dikongsi oleh penjaga lain di skuad Sepanyol, David de Gea dan Kepa Arrizabalaga, dengan berkata “Tidak” apabila ditanya.

Selain itu, penyerang Jerman, Thomas Mueller menjaringkan gol melawan Sepanyol pada hari Jumaat dengan rembatan jarak jauh sementara penjaga gol Jerman, Ter Stegen menganggap bola tersebut sebagai “sukar”.

“Walaupun bola tidak selalu salah, ┬átetapi memang benar bola ini yang agak rumit. Ia banyak bergerak dan boleh menjadi lebih baik, “katanya.

“Kami tidak mempunyai pilihan lain selain membiasakannya,” kata Ter Stegen yang bersetuju dengan Lopetegui.