Connect with:




Siapa yang tidak mengenali Muhd Akhyar Abdul Rashid, pemain muda yang mencipta sejarah mencetak gol dalam perlawanan persahabatan pertama skuad senior kebangsaan.

Wonderkid berusia 19 tahun itu memperagakan banyak aksi terbaik dalam mengancam kubu pertahanan Mongolia di Stadium Nasional di Bukit Jalil, Khamis yang menyaksikan keputusan seri 2-2.

Dia diperkenalkan pada babak kedua dan selepas hanya 10 minit, dia terus menjaringkan gol.

Kehadirannya yang dominan mendorong serangan Malaysia dalam padang dan dia menjadi ancaman berterusan kepada lawan dengan keazamannya dan kemahiran’ dribbling’ yang menarik.

Dalam pada itu, bukan sahaja jurulatih kebangsaan, Tan Cheng Hoe memuji Akhyar malah jurulatih Mongolia, Michael Weiss turut mengakui kemahirannya.

Walaupun gembira dengan kemunculannya yang luar biasa, pemain sayap Kedah itu masih menanti untuk memecah masuk dalam kesebelasan utama.

“Saya bersyukur dengan debut yang lebih baik yang disertakan dengan matlamat, namun, nasib tidak menyebelahi di pihak kami untuk menyelesaikan cabaran,” kata Akhyar.

“Saya tidak sabar untuk cabaran seterusnya sama ada dalam kesebelasan utama atau sebagai pemain simpanan lagi.

“Tetapi jika saya mendapat peluang untuk bermain lagi, saya akan mengambilnya dengan baik.

“Saya berharap dapat memberikan aksi dengan lebih baik apabila saya dapat bermain dalam kesebelasan utama,” katanya.

Nampaknya, Cheng Hoe akan memberi peranan yang lebih besar buat Akhyar dalam perlawanan Kumpulan B Piala Asia menentang Lebanon pada hari Selasa.

Terdahulu, 14 pemain Johor Darul Ta’zim terpaksa dilepaskan berikutan prestasi kurang memberangsangkan pada perlawanan persahabatan Malaysia menentang Mongolia.